HTML

Címkék

AlternativeTo (1) amazing alex (1) Android (1) android (5) apple (1) balsamiq (1) batman (4) battlefield (1) bemutató a múltból (1) béta (2) bioware (1) blizzard (3) Blizzard (6) Bomberman (1) borderlands 2 (1) C9 (1) capcom (3) cathrine (1) Codemasters (1) comic (6) comic oldalak (1) Continent of the Ninth Seal (1) crazy machine (1) dc universe (4) deviantart (1) diablo (1) diablo 3 (1) dlc (2) doctor who (1) dos (4) dragon age (1) DRM (1) elder scrolls (1) electronic arts (3) elmélkedés (2) enderman (1) extended cut (1) eyecandy (2) F1 (1) f2p (1) fejlesztés (1) fighting (2) file browser (2) film (1) final fantasy (2) final fantasy 7 (1) flash (2) FPS (1) free (13) free-to-play (4) freeware (1) gameboy (1) gamelogic (2) gameplay (1) gangmansytle (1) gangnamstyle (1) gog (11) Google (1) google play (2) hedgewars (1) hitman (1) hitman absolution (1) injustice (2) iphone (3) IT (8) játék (5) játékszoftver (33) jrpg (2) klasszikus (18) konzol (5) kritika (3) leírás (11) leviathan (1) Linux (6) Mac (4) magicka (1) marvel (1) mass effect (4) matrix (1) megaman (6) metroid (1) Microsoft (1) minecraft (1) MMORPG (1) mmorpg (1) mockup (2) modellezés (1) mortal kombat (1) MSWindows (1) MTVA (1) multiplayer (1) nadeo (1) nap képe (41) nexus (1) nigths into dreams (1) nintendo (1) nintendo ds (1) open (6) OpenRA (2) OpenTTD (2) origin (2) paradox entertainment (1) paradox interactive (1) PC (16) pc (16) pc guru (1) playsation 3 (2) playstation 3 (2) pokemon (1) pokémon (5) PvsZ (1) responsive (1) retró (1) rovio (1) rpg maker (1) sega (2) shootmania (1) sims (1) skyrim (1) snes (3) sonic (1) soul calibur (1) source filmmaker (2) square enix (1) starcraft (1) star wars (2) steam (8) street fighter (1) super mario (8) szoftver (1) tardis (1) TC alternatívák (1) team fortress 2 (4) tekken (1) teszt (4) the incredible machine (1) the old republic (1) trailer (1) ubisoft (2) újság (1) usite (1) uTorrent (1) valve (3) vélemény (3) videó (8) video (6) web (16) Widelands (1) wii u (1) Win (2) Windows (17) worms (1) WoW (1) xbox 360 (5) youtube (3) zelda (3) zenonia (1) Címkefelhő

Micro$oft

2012.07.23. 11:00 tommckay

Általában nem tartozok a Microsoft-ot pénzéhes cégnek titulálók közé, nincs velük semmi bajom (leszámítva a Win8-at, trololo). De ami most Fez ügyben megy azt tényleg csak az ő számlájukra tudom írni.

Előzmények:

A hír

fez_kis.jpgA fejlesztőknek nincs pénzük arra, hogy kijavítsák a Fez mentésfájljaival kapcsolatos hibát, mivel a Microsoft túl sokat kér egy hitelesítésért. 

A Fez jelenleg egy komoly hibától szenved, mely károsíthatja a játék mentésfájljait. Noha a játékhoz már megjelent egy patch, az is hibás volt, a stúdiónak pedig nincs pénze egy újabb hibajavításra. A kanadai Polytron csapatától megtudtuk, hogy a Microsoft több tízezer dollárt kér egy újabb hitelesítésért, amire egyszerűen nincs pénze a csapatnak. A korábbi tapasz újra meg fog jelenni, s javítja majd a sebességet, de a mentésekkel kapcsolatos hiba maradni fog. 

A stúdió szerint a játékosok kevesebb mint egy százalékát érinti a probléma, de így is kár az egészért. A hivatalos oldalon elmondták: ha az XBLA helyet Steamre jelent volna meg a játék, akkor teljesen ingyen, már a megjelenés utáni második héten kijavították volna a hibát, de most csak bocsánatot tudnak kérni a játékosoktól. 

A Microsoft válasza

xbox360.jpgA Polytron szerint túl sokat kér a Microsoft egy új Fez-patchért, a cég viszont nem tarja magát felelősnek a játék problémája miatt. 

Nemrég arról számoltunk be, hogy a Fez hibás marad, mivel a fejlesztőknek nincs pénze arra, hogy kiadjanak egy újabb hibajavítását. A folyamat úgy zajlik, hogy minden egyes játékot és annak hibajavításait átvizsgálja a konzol gyártója, ezért pedig pénzt kér, a Polytron csapatának pedig már nincs annyi tartaléka, hogy kijavítsák a mentésfájlokat érintő problémát. 

Szerintük egyedül a Microsoft hibás, mivel több tízezer dollárt kérnek (Tim Schafer egyszer 40.000 dollárt említett) egy hitelesítésért, a Microsoft viszont mossa kezeit. A Giant Bombnak adott nyilatkozatában a cég szóvivője azt mondta: a Microsoft Studios támogatja a Polytron és a befektetőjük, a Trapdoor azon döntését, hogy nem készítenek több tapaszt a Fezhez, mivel ők jobb pozícióban vannak ahhoz, hogy megállapítsák, mi a jó a játékosoknak. 

A cég nem részletezte, hogy mennyit kérnek egy-egy hitelesítésért, de hajlandóak lettek volna együtt dolgozni a Trapdoorral, hogy találjanak egy jó megoldást. 

És az én véleményem a tovább után. 

Mivel nem tudok pontos adatokat arról mennyibe fájt a Fez elkészítése(és mert lusta vagyok megnézni az Indie Game: The Moviet :P), ezért vegyünk egy általános példát számolásnak. Tegyük fel van egy Kickstarteres játék projekt. A komolyabbak olyan 400-500 ezer dollárba fájnak(lásd Tim Shaffer saját projektje), és ebből eladnak kicsit több mint 100.000 példányt. Maga a játék 800 MS pont ami 10 dollár (persze, ugyanez nálunk már 4000 Ft...). Ez így kereken 1 millió dollár. Eddig 2 patch jött ki, ami minusz 80.000 dollár.  Szóval maradt 420.000 dollárjuk zsebben.  Elvileg. De ebből valószínűleg a Microsoft is levette a saját részét amikor engedélyezte a játékot(ami tippre jóval többe fájhatott mint a patch), aztán még az adók meg stb. Erről semmi konkrétat nem tudunk de tippeljünk be olyan 200.000 mint színtiszta profitot, ami tényleg nem kis összeg. Namármost, általában senki sem áll le egy játék után, szóval ez a pénz már el is megy a következő egy két játékra. És akkor esetleg még bővül is a csapat, esetleg átmegy egy nagyobb irodába stb Szóval ez a 200.000 elég szépen elfogy.

Ezek után megmosolyogtató a Microsoft azon kijelentése, hogy: "ők jobb pozícióban vannak ahhoz, hogy megállapítsák, mi a jó a játékosoknak. ". Még véletlenül se az a kisebb vagyon(~10 millió forint) a gond amibe egy patch kiadása kerül. Másrészt meg kb még Notch is csődbe ment volna ha annó XBox 360-ra is annyira béta verziót ad ki mint PC-re vagy Androidra.

Persze meg lehet érteni a Microsoftot is. Az ő konzoljuk, az ő váruk, ez tény. Ők hozzák meg a szabályokat, ha nem tetszik nem fejlesztesz rá. És igen, magát a konzolt veszteségesen árulják, ezért minden más úton módon próbálnak pénzt sajtolni belőle. Nem hiszem, hogy máshogy menne a Sonyéknál vagy akár a Nintendoéknál. De ez olyan tipikusan régi módi, óriáscég gondolkodás mód. Örüljenek, hogy fejleszthetnek a mi csodás és népszerű konzolunkra, és pofa be. Nem látják be, hogy az embereket jobban érdeklik a konzolra kiadott játékok mint maga a brand.

Nem hiszem, hogy ez lenne a megfelelő felfogás. Elég csak ránézni a mai trendekre más platformokon, lásd Android, iOS vagy tényleg a fent említett Steam PC-n. Ezeknél pont fordítva van, persze itt is fizetni kell, a fejlesztői eszközökért, akkor van valami tagsági díj szerű is(vagy valami ilyesmi, ennek is utána kéne néznem...) stb. De  jóval kevesebbet, és inkább az eladások után vesz le egy bizonyos százalékot a disztributor. Win-Win. Nem rémlik, hogy lennének olyan appok aminek az exkluzivitásáért fizetett volna mondjuk az Apple. Az Instagramm se azért volt only iOS mert az Apple pénzelte volna, hanem mert oda volt könnyebb, oda érte meg jobban fejleszteni kezdetben.

Kell az ellenőrzés, oké, ez is igaz, de nem hiszem, hogy az a jó módja, hogy egy sima patch kiadásába belerokkan egy fejlesztő anyagilag. Jó ez egy kicsit erős túlzás így, de a kisebb fejlesztőknek lehetett volna adni valami kedvezményt, hogy a Steam a konkurencia még csak eszükbe se jusson. Igény az ilyen címekre is, amiket ők adnak ki, még ha nem is akkora mint egy AAA cím esetében, aminél persze zsebből kifizeti a kiadó ezt az árat. Ezt a mértéktelen pénz hajhászást, csak addig tehetik meg a nagy konzol gyártók, amíg nem jön egy másik fajta látásmódú cég a piacra. Ahogy ez megtörtént a zene iparban is, (basszus komolyan  képesek a nagy kiadók máig CD-n árulni valamit!?  Már 2012-van, hahó! Ha nem tudom letölteni mobilra már nem is érdekel.), vagy épp a mobiloknál.

A Microsoft ezzel csak azt érte el, hogy a Polytron következő 2 játéka majd Steamre jelenik meg elsőnek, és az XBox "csak" egy portot kap. Valve-ék meg csak röhögnek a markukba egy Dagobert bácsis medence széléről. Miközben valaki elindítja az újabb akciót, benne egy újabb Indie Bundle pakkal. Én meg elindítom a stem klienst ami letölti a legújabb patcheket, ami a fejlesztőnek nem került 10 milliájába. Mi a #Winning, ha nem ez?

Szólj hozzá!

Címkék: konzol iphone xbox 360 android steam valve játékszoftver PC Windows

A bejegyzés trackback címe:

https://x303.blog.hu/api/trackback/id/tr574669256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása